Projektbeskrivelse

Op til folketingsvalget 5. juni 2019 hjalp Periskop overlægerådet på Aarhus Universitetshospital med at råbe politikerne op om massive sparekrav, som det helt nye supersygehus stod overfor.

Sammen med overlægerådet designede vi kampagnen ”Time out” med tre spor:

  • SoMe-indsats på Facebook og Twitter
  • Pressestrategi
  • Direkte mailkampagne rettet mod politikere

Kampagnen fik massiv opmærksomhed

Centrum for kampagnen var et videoopråb på Facebook fra overlægerådets formand, Niels Juul, til alle folketingspolitikere i Danmark.

Kampagnevideoen fik massiv opmærksomhed:

  • over en million visninger
  • 24.000 delinger
  • 9900 likes
  • 760 kommentarer

Den blev også centrum i indslag i TV-Avisen med reaktioner på overlægens opråb fra centrale sundhedsordførere. Desuden førte videoen til svarvideoer fra daværende sundhedsminister Ellen Trane Nørby og kommende statsminister Mette Frederiksen.

Overlægerådets debatindlæg blev bragt i en lang række dagblade sammen med fakta om besparelserne.

Kampagnens resultater

Kampagnen har medvirket til, at AUH og supersygehusene er kommet på den nye regerings dagsorden:

  • Regeringen prioriterede en løsning for landets supersygehuse i forståelsespapiret.
  • Regionerne har fået forbedret deres økonomi for 2020 og AUH har særskilt fået 100 millioner ekstra.

Desuden har overlægerådet har fået en platform til at komme til orde. Niels Juul er blevet et naturligt kildevalg, og han har optrådt mange gange i medierne siden.

Læs mere om de medvirkende